10 de juliol del 2015

Bidasoako Pedalak

Aquest Juliol 2015 hem fet la Bidasoako Pedalak amb 4 etapes.
La ruta recorre 190km per les províncies de Navarra, Lapurdi i Guipúzkoa.

El punt de sortida es el Centre BTT Ameztia de Doneztebe.

Els majors atractius de la ruta són un paisatge que no deixa indiferent i que et transporta des de l’interior de Navarra fins a les platges d’Hondarribia al mar Cantàbric, per retornar via Euskadi a Navarra, sempre envoltant-te de verd; i després, la gastronomia típica d’aquesta zona que és un autèntic luxe pels que ens agrada menjar: pintxos, filets, làctics de tota mena, sidra, patxaran… I boscos, corriols, trialeres, pujades exigents, descensos divertits… Tots els ingredients per passar 4 dies fantàstics amb la btt!

La Ruta:

1a etapa: Doneztebe - Zugarramurdi (41 Km i 1200m)

Sortim de Doneztebe/Sanesteban per la via verda d'Irun, en direcció Oronoz-Mugaire, on entrem al Parc Natural del Señorío de Bertiz, i comença una pujada de 8 km fins a una sortida del Parc Natural. Continuem pujant fins als collados de Larrondo i Atxuela, a la vall del Batzan. A partir d'aquí, ja sense duresa fins Urdax/Urdazubi, on fem un pintxo i unes "xispes" per acabar l'últim tram d'etapa, que ens porta a Zugarramurdi, després d'un petit "repechón", per acabar l'etapa.
Fem nit a l'Alberg Graxiana.

2a etapa: Zugarramurdi - Hondarribia (58 Km i 1500m)

Sortim esmorzats de Zugarramurdi per un tram de carretera, i ens desviem per una pista asfaltada, que ens porta a la frontera francesa, que creuem en direcció a Ainhoa, seguint el GR.
Una vegada hem passat Ainhoa, sortim per carretera, fins desviar-nos per una pista asfaltada que, després d'un tram de pujades i baixades, arribem a l'estació del Petit Train de la Rhune. Continuem passant per Ascain. Des d'aquí, seguim fins tornar a trobar la carretera, que més endavant deixem per agafar un camí al costat d'un rierol, que creuem dos cops, per sortir a Venta Zahar, per pujar per una rampa de formigó que ens portarà a Ibardin, on arribem i dinem al BentaBerri Restaurante.

Des d'aquest punt, uns 20 km fins Hondarribia, quasi tot baixada, amb alguna pujada inesperada. Els Km finals, són per un carril bici, que ens porta dins Henadaia, on agafarem la barqueta per creuar fins a Hondarribia.
Hondarribia és molt bonic, ideal per descobrir caminant per la part vella i pel seu passeig marítim.
Fem nit a l'Hotel Jauregui.

3a etapa: Hondarribia - Bera de Bidasoa (53 Km i 1400m)

Matí de Txirimiri, agradable per pedalar, però que acaba calant i enfangant tots els camins.

Bé, sortim pel carril bici del passeig marítim i, al final, comencem la pujada cap al far, però deixem la carretera per fer-la per un sender de pujades i baixades continuades, al costat del mar (ve a ser com un camí de ronda, que deixem uns Km més endavant, ja que si no, es poden fer molt pesat l'inici d'etapa), llavors agafem GR i camí de Sant Jaume que, passant per l'ermita de Guadalupe, ens portarà fins a Pasai Donibane (preciós poble de costa a tocar de Donostia).
Des d'aquest punt. comença un llarg tram de carril bici al costat del riu, creuant Lezo, Errenteria i Oiartzun, que esns porta a una via verda, fins arribar al punt de control 6, el Bar Restaurante Olaizola, on dinem.
Continuem per la via verda, i als poc, ens trobem una pujada asfaltada amb gran desnivell,que a dalt, enllacem amb la carretera que ens porta al tunel de Aritxulegui, que, un cop creuat, tornem a estar a Navarra, per baixar cap a l'embalse de San Antón, i des d'aquí, una forta pujada per una altra pista formigonada, molt dura.
Des d'aquest punt, predomina les baixades, per arribara Bera, on hi ha el punt de control 7 - Bar Restaurante Xuga, i l'Hostal Auzoa, on fem nit.

4a etapa: Bera - Doneztebe (38 km i 1100m)

Última etapa de la Bidasoako Pedalak, la més curta, però amb algun tram dur.
Desfem el camí fins a recuperar el GR, tornant a creuar el Bidasoa, i enfilem un tram de facil rodar, amb alguna pujada, senders creuant rierols, i la famosa baixada de las mil curvas, que ens porta a Lesaka. El creuem, i ens dirigim per un tram còmode, fins arribar a les fonts de San Juan de Xar (famosa per les seves propietats medicinals).
Ara ens queda el més dur, arribar a Arantza, per una calçada romana, camí empedrat, de fort desnivell. Si poses el "molinillo" i no està mullada, és assequible.
Sortint d'Aranza, una pujada continua ens tornarà a fer acumular desnivell positiu, però amb unes magnífiques vistes dels paisatges,valls i muntanyes que ens envolten,
Des d'aquí, un tram de pistes, camins, trams asfaltats i alguna que altra pujadeta suau, o si no és tant suau, curta, fins arribara a Ituren, on agafem el Camino del Agua fins a Doneztebe, per acabar així aquests quatre dies de pedals.