8 d’agost del 2018

Indonèsia

--- English Version ---

Aquest 2018, l’Aida i jo hem fet una ruta de 20 dies per algunes de les illes d'Indonèsia on hem pogut veure des de Temples antics hindús a prop de Yogyakarta, observar orangutans amb semillibertat sobre d’un klotok a l’illa de Borneo, quedar bocabadat amb alguns volcans de Java, descobrir Bali amb moto i explorar les illes Nuses.

Per començar, us deixem en un petit vídeo resum preparat per l’Aida que esperem que us agradi...

Video Resum

L'experiència de notar fins a 6 terratrèmols a prop d’on érem ens va marcar els últims dies del viatge, tot i que cap dels llocs de la nostra ruta va patir cap desperfecte, vam estar amb alerta de tsunami en una de les illes Nusa, i vam conèixer viatgers que sí que van patir experiències per oblidar.

Itinerari
Dia 1. Arribada a Jogja (Yogyakarta)
Dia 2. Jogja i Prambanan
Dia 3. Borobudur
Dia 4. Tour 3D/2N Klotoc al Parc Nacional Tanjung Puting de Borneo
Dia 5. Tour 3D/2N Klotoc a Borneo Tour 3D/2N Klotoc al Parc Nacional Tanjung Puting de Borneo
Dia 6. Tour 3D/2N Klotoc a Borneo i Transport a Probbolingo
Dia 7. Bromo
Dia 8. Probbolingo
Dia 9. Bali, Ubud
Dia 10. Bali, Ubud
Dia 11.Bali, Munduk
Dia 12. Bali, Munduk Lovina
Dia 13. Bali, Ubud
Dia 14. Nusa Lembongan
Dia 15. Nusa Lembongan
Dia 16. Nusa Penida
Dia 17. Denpasar
Dia 18. Denpasar i vol a Jakarta
Dia 19. Jakarta

Mapa de la Ruta

Algunes Fotos

^Tornar
Dia 1. Arribada a Jogja (Yogyakarta)

Després d’uns 2 llargs vols des de Barcelona amb Qatar Airways fent escala a Doha, arribem a Jakarta. Ens hem d'esperar unes hores per agafar el vol intern cap a Yogyakarta, la nostra primera parada del viatge.
A la terminal de l’aeroport no trobem cap lloc per comprar una SIM d’Indonèsia. Segur que n’hi ha, però no ho vam saber trobar …
Arribem a l’aeroport de Yogyakarta al voltant de les 9 del vespre, i demanem un taxi a la paradeta oficial de taxis que hi ha just en sortir de l’edifici de l'aeroport. Els hi dius on vas, i et donen el preu oficial, i no has d’estar regatejant. 80.000 IDR (uns 5€) fins a l’hostal on ens allotjarem per 2 nits, Happy Buddha Hostel .
Hi ha festes al carrer principal on tenim l’allotjament amb concerts i actes religiosos. Nosaltres sortim a menjar una sopa abans d’anar a dormir.

Dia 2. Jogja i Prambanan

D'entrada podria semblar que no hi ha massa a veure a Yogyakarta, però, si bé la ciutat no és de les més interessants d'Indonèsia, sí que serveix de base perfecta per visitar el temple de Borobudur i els temples de Prambanan. Nosaltres en total vam passar dues nits a Yogyakarta. El primer dia vam visitar el més important de Yogyakarta i Prambanan, i el segon dia vam visitar Borobudur i transport fins a Semarang.
Després d’esmorzar a l’allotjament, anem caminant cap al centre neuràlgic cultural de Yogyakarta (Yogja), i visitem el Kraton i el Castell d’aigua (Taman Sari).
Kraton, el palau del Soldà
El centre de Yogyakarta és el Kraton, final o inici segons es miri, del seu carrer principal que és Malioboro. El Kraton no és imprescindible entre el que cal veure a Yogyakarta però a l'estar al centre de la ciutat és gairebé inevitable entrar-hi.
La residència del sultà compta amb un gran pati central i habitacions als voltants adaptades com a museu on es mostren fotografies, estris i diferents vestimentes del Soldà. No és un recinte que cridi l'atenció des del punt arquitectònic però resulta agradable de visitar. Preu (2018) entrada al Kraton: 12.500 rupies (+ 1.000 rupies per la càmera de fotos)

Taman Sari, el Castell d'Aigua
El Taman Sari era l'antic jardí del Sultà. Tenia múltiples funcions: àrea de descans, de meditació, defensa, amagatall ... i també el lloc on el Sultà triava a les seves concubines. A més, el recinte disposava de quatre zones, un llac artificial a l'oest, un complex de piscines al centre, pavellons i piscines cap al sud i un petit llac a l'est. Avui només es conserva, encara que bastant deteriorat, el complex de piscines central. L'any 1995 va ser declarat Patrimoni de la Humanitat pel seu valor històric. Preu (2018) entrada al Taman Sari: 15.000 rupies (+ 1.000 rupies per la càmera de fotos).
Després ens posem en ruta per anar a visitar els Temples de Prambanan. Des del centre de Yogyakarta hi ha tres maneres d'arribar a Prambanan: amb autobús (TransJogja), contractar un taxi o llogar una moto. Amb bus es triga entre 45-60 minuts en arribar segons el trànsit, l'última parada és la de Prambanan.

Temples de Prambanan
Els temples de Prambanan són una de les grans joies que es troben als afores de la ciutat. Aquests temples hinduistes es van construir al llarg del segle IX i estan dedicats al trimurti, les 3 expressions de Déu, com a creador (Brahma), conservador (Vishnu) i destructor (Shivá). A part del temple central de Prambanan ens apropem als temples de Candi Bubraw i Candi Sewu, que van ser afectats pel terratrèmol de 2006. L'entrada individual a Prambanan costa 325.000 rupies (25 US $). Nosaltres vam comprar una entrada combinada Pramaban + Borobudur per 40 US $. A banda l’Aida amb el carnet de la universitat li van fer bastant de descompte.

Tornant ens vam embolicar una mica amb la combinació dels busos, i vam fer una senyora volta per Jogja… jejeje Vam sopar i a dormir d’hora. L’endemà ens va tocar matinar…

Dia 3. Borobudur

A les 4 ens sona el despertador. Ens passen a recollir el tour que hem contractat per anar a visitar el Borobudur. La furgoneta ens fa un tour nocturn per Jogja recollint gent abans de fer camí cap al temple.
Borobudur és un d'aquests llocs que se't queden gravats a la retina. Qualsevol qualificatiu es queda curt. Borobudur és com el Coliseu a Roma, com l'església de Sant Pere al Vaticà, les piràmides d'Egipte ... Una de les grans meravelles de la humanitat. Borobudur va ser construït durant el segle IX però abandonat al segle XIV amb el declivi de l'hinduisme a l'illa de Java i la conversió dels javanesos a l'islam. No va ser fins al segle XIX que va ser “redescobert” per un britànic (Sir Thomas Stamford Raffles) seguint les indicacions de la seva ubicació per la població local. Als seus voltants es troben altres temples com Pawon o Mendut, de menor grandària i als quals es pot accedir a becak.

El temple ens agrada molt. Els colors, la vegetació i els raconets ens fa disfrutar de la visita.
Després de la visita, tornem a Jogja, fem el check out i agafem un bus cap a Semarang per fer-hi nit.
Si tornessin a fer-ho intenteriem o bé llogar transport particular per visitar Borobudur que després ens portés cap a Semarang, o bé fer una altre nit a Jogja i agafar un autobús de matinada cap al aeroport.  No recomenariem el allotjament Nozz Hotel de Semarang, si podeu busqueu una alternativa a www.booking.com/pets/city/id/semarang

Dia 4. Tour 3D/2N Klotoc al Parc Nacional Tanjung Puting de Borneo

Ens aixequem per agafar el nostre vol des de l'aeroport de Semarang cap a Iskandar Airport (PKN) a Pangkalan Bun de Borneo. L'illa de Borneo està dividida per 3 països: Malàisia, Indonèsia i Brunei.
Quan vam estar escollint el que volíem veure d’indonèsia, vam tenir clar que navegar dos dies i mig pel riu Sekonyer dins del Parc Nacional de Tanjung Puting ho volíem fer si o sí. L'experiència d’entrar en contacte amb l’Home de la Selva, l’Orang Hutan (el seu nom malai), i passar uns dies fent una activitat diferent, ens motivava. (Més informació sobre el Orangutans a: https://ca.wikipedia.org/wiki/Orangutan )
Vam contractar el tour 2 mesos abans per internet ja que juliol i agost és temporada alta i ens havíem llegit que era millor. A l'aeroport ens estava esperant l’Ardi, el nostre guia durant aquests dos dies. El trajecte pel riu es realitza en una embarcació típica de la zona que es coneix amb el nom de Klotoc. 3 dies/2 nits amb embarcació privada per 7.500.000- 8.000.000 IDR tot inclòs. (Orangutan house boat tour)
El Parc Nacional de Tanjung Puting destaca per la diversitat d'ecosistemes forestals que presenta com són bosc de terra baixa, bosc pantanós d'aigua dolça, bosc tropical, bosc de manglar i bosc costaner. (Més informació del parc a: Tanjung Puting National Park )
L'orangutan és el segon més gran primat vivent, després del goril·la. Els orangutans mascles de Borneo solen arribar a una alçada major als 1,60 metres totalment alçats, superant de vegades els 120 quilograms de pesos.
Al parc nacional hi podem trobar una gran biodiversitat; mico nassut, macacos, gibons, óssos, cérvols, senglars, panteres i Cocodril d'Estuari (cocodril marí).
Des del port de Kumai, naveguem amb el nostre Klotoc pel riu Kumai, i a continuació pel riu Sekonyer fins a arribar al primer centre de rehabilitació d'orangutans, Tanjung Harapan. Abans de desembarcar es dina. A les 15 h és el moment en què alimenten els Orangutans.

Centre Tanjun Harapan, ens endinsem a peu uns 20 minuts cap a l'interior de la selva fins a la zona d'alimentació, unes 50 persones estaven esperant que comences a funció..., Al cap de poca estona arriben els tècnics del parc fent soroll per atreure els orangutans i amb plàtans i canya de sucre. Al cap de poca estona apareixen algunes femelles amb fills petits i comencen a menjar. Hi ha algun mascle que s’apropa a agafar alguna cosa de menjar, però s’allunya a menjar tranquil·lament. Al cap d’una bona, estona arriba el mascle alfa d'aquest campament, Gundul. Estem molt a prop de Gundul, i impressiona una mica.
Un cop acabada l'alimentació reprenem el camí riu amunt per localitzar un lloc on passar la nit amarrats al costat de la ribera del riu Sekonyer.
Sopem i ens preparen llit i la mosquitera per passar la nit.

^Tornar

Dia 5. Tour 3D/2N Klotoc a Borneo Tour 3D/2N Klotoc a Borneo

Amb les primeres llums del sol ens hem despertat, durant tota la nit no hem parat de sentir els sons de la selva.

Aquesta segona jornada visitem 2 Campaments de recuperació d'Orangutans; el Pondok Tanngui i el (mascle alfa, Doyok) i el Campament Principal Leaky (Mascle alfa, Persie) https://orangutan.org/our-projects/research/camp-leakey/.
És una experiencia molt recomanable! En cada campament observem l’espectacle entre les femelles amb els petits, els mascles en estat d’alerta per veure si apareix el mascle alfa, algun mico i porc senglar que intenta robar alguna cosa de menjar,...

Des d'aquí hem posat rumb riu avall veint algun mono narigudos (monos nassuts https://ca.wikipedia.org/wiki/Nassut)
La nit l'hem passat atracats al costat d'un arbre ple de cuques de llum que ens han acomiadat d'aquests dos dies

Dia 6. Tour 3D/2N Klotoc a Borneo i Transport a Probbolingo

Al matí, després d’esmorzar, continuem fent el camí de tornada fins a Kumai, on ens espera un cotxe per anar fins a l’aeroport. Tenim vol cap a Surabaya (SUB, Juanda International Airport).
A l'aeroport ens trobem amb la majoria de turistes dels diferents Klotoks i que ens anàvem trobant als campaments. La majoria van cap al mateix destí i la majoria ja tenen contractat un Tour per visitar el Bromo que els ve a buscar a l'aeroport. Nosaltres no, solament tenim allotjament a Probolinggo a 3 hores de l'aeroport.
A Surabaya mirem d'agafar un Grab (l’Uber asiàtic), però abans que es connecti el wifi per poder contractar, apareix un home que ens fa un bon preu.I de camí cap al seu cotxe coneixem una parella de Tortosa que estaven esperant per agafar l'autobús (que ja havíem llegit que és fàcil agafar-lo, però que trigues lo seu). S’apunten i renegociem una mica el preu. Ens sortirà molt més barat del que ens pensàvem.
Arribem a l'hostal de Probolinggo bastant esgotats… toca descansar… Clover Homestay
En arribar ens expliquen les opcions que ofereixen per anar a visitar el Bromo. L'opció que ens quadra més és la de fer-ho per la matinada següent per així després tenir temps de descans. L'Allotjament és còmode, té una zona de menjador/ sala d’estar on et trobes amb la resta de gent que fa nit allà.

Així que fem migdiada, i abans d’anar a sopar lliguem el transport amb els de l’allotjament (que ajunta gent per repartir gastos). Sopem i anem a dormir aviat.

Dia 7. Bromo

El volcà Bromo es troba dins del Parc Natural Bromo Tengger Semeru, a 2.392 metres d’altitud i 700 m de diàmetre de cràter. El complex volcànic del Tengger consta de cinc estratovolcans superposats. El volcà Bromo està dins d'una plana anomenada "Mar de sorra".
Des de l’allotjament de Probolinggo compartim les despeses de 2 cotxes Preu: 175.000 rúpies/persona (cotxe amb conductor, 4×4 fins al mirador, pujada al volcà, refrigeri, aigua).
Ens passen a recollir a les 2.30 am. El trajecte fins al punt on comencem a caminar és d’una hora més o menys. S'ha d’agafar roba d'abrigar, fa molt de fred!
Ens deixen en un camí encara amb tot fosca. Ens posem a caminar muntanya amunt a les 4 am. Tranquil·lament i sense pressa.

Hem pujat de nivell de mar a 2400 m en un no res. Volem veure la sortida de sol, i anem a la recerca del millor mirador. N’hi han uns quants, cada vegada en un camí/escales més empinades.

El camí no és complicat, amb el frontal anem fent, i ens quedem al tercer mirador que hem trobat amb bones vistes del Bromo. La sortida de Sol és molt bonica, amb una boirina que fa més maca la vista.

Una vegada ha sortit el sol, la majoria de gent marxa. És un bon moment per contemplar l’entorn. Nosaltres esperem una estona la resta de companys de cotxe que han seguit a un altre mirador. Al cap d’una estona decidim començar a baixar a poc a poc fins al cotxe, que ja tenim ganes de veure el Volcà Bromo de ben a prop.
Ens espera un Jeep per creuar el "Mar de sorra" fins a un campament muntat de jeeps al costat d’un temple budista. Des d’allí caminem cap al cràter, amb una polseguera dels cavalls que porten turistes per fer un quilòmetre fins a les escales per pujar a la caldera del Bromo. Pugem xino xano dins el cràter, al·lucinem literalment.

És un paisatge brutal, espectacular i el que més impressió fa és el soroll ... L’aida al·lucina… Sembla una olla de pressió. Ens passegem una estona pel cràter, el rodegem una mica per la part esquerra que no està vallada, i després de fer fotos per avorrir, decidim anar baixant. Els companys de cotxe han anat corrents a fer el perímetre del cràter… a lo Kilian.
A les 11 h del migdia ja som de tornada a Probolinggo.
Esmorzem a l'hostal que ens serveix de dinar i descansem. A la tarda visita pel poble per passar la tarda. Tenim reservada una altra nit i hem aprofitat a fer bugaderia.

^Tornar

Dia 8. Probbolingo i camí a Bali

Ja ben descansats, esmorzem i anem passejant fins a uns manglars que hi ha als afores del poble.

Tornant, coincidim amb la sortida de classe d'un col·legi, i els nens i nenes no paren de fer-se fotos amb l’Aida. En tornar a l'hostal, recollim les bosses i intentem buscar un Grab que ens porti a l'aeroport.
Tardem una mica en trobar cotxe i hem de negociar el preu que posava a l’app.
Ja tenim ganes de Bali!
Arribem a les 21 h a Denpasar, i agafem un taxi fins al nostre hotel d’Ubud, el Bunga Permai Ubud.
Será el nostre petit Oasis per uns dies.

Dia 9. Bali, Ubud

Cap a les 6.45 del matí ens vam despertar perquè el llit es movia lleugerament. Anàvem tan adormits que pensàvem que els veïns estaven saltant o fent alguna cosa… A Twitter ho vam llegir clarament. Terratrèmol de magnitud 6,4 a l’illa de Lombok a 125 km d’on som!

Desprès d’esmorzar i alucinar amb les vistes que tenim des del hotel, utilitzem un servei del hotel una vegada al dia de transport fins al centre de Ubud.
Al centre d’Ubud a les hores punta hi ha retencions considerables.
El transport ens deix al costa del Puri Saren Agung (Ubud Palace) i es el primer que visitem.
Després anem passejant passant pel Mercat fins al Mandala Wisata Wenara Wana (Sacred Monkey Forest Sanctuary), o entrem sense pensarnos-ho….
Descubrim que el Micos no son tan divertits ni macos com semblen…. sobretot l’Aida que desprès d’algun intent d’atac prefereix que marxem! hehe

Hi ha molta oferta gastronòmica, així que anem mirant fins que ens decidim pel Restaurant Bonito.
Busquem una moto de lloguer. No ens mirem molt el tipus, pero ens fan un superpreu i al primer lloc que ens decidim, l’agafem. Així com els bitllets de ferry fins a Nusa Lembongan per d’aquí uns dies.
Ja amb moto, anem a visitar el Museum Puri Lukisan i després fem un batut al Lotus Cafe just al costat del Saraswati Temple (Ubud Water Palace) i abans de tornar cap a l'hotel, fem un tros de la Campuhan Ridge Walk.

Al Hotel, sopem i mirem que farem el dia següent. Reservem un show cookings per fer durant el matí.

Dia 10. Bali, Ubud

Després de l'esmorzar de l'hotel, ens passen a recollir per començar el show Cooking.
Primer al Mercat d'Ubud, on ens expliquen tots el que s’hi pot trobar i quins són els ingredients que utilitzarem. A la tarda, aquest mateix mercat es transforma en un mercat de souvenirs!
Després de la parada del mercat, anem a l'espai on farem el show cooking. Som força gent, però l’espai està ben preparat, i és molt didàctic.

Ens ho passem genial i acabem fent 9 plats cadascú que acabem menjant-nos. Un 10!
A la tarda agafem la moto, i a fer quilòmetres!...
Visitem la Tegallalang Rice Terrace, que està una mica massificat de turistes i ha perdut una mica l’encant d’aquestes terrasses.

Després ens arribem fins al temple Pura Gunung Kawi una autèntica meravella que es troba entremig de la vegetació de la selva, palmeres i arrossals. Està dedicat al Déu de l’aigua i és on hi ha enterrats els membres de la família reial. Els temples estan escarabats a la pedra. Es pugen i baixen moltes escales! Entrada 15.000 IDR per persona.

A menys de 10 minuts visitem el Pura Tirta Empul que significa "rierol clar com el cristall" i és un conjunt de temples molt bonics, molt cuidats, on destaca l'estany d'aigua on hi ha dotze fonts on els hinduistes van a fer rituals religiosos i ofrenes, ja que es creu que l'aigua és sagrada. Entrada 15.000 IDR per persona.

^Tornar

Dia 11. Bali, Munduk

Avui deixem Ubud per 2 nits, així que esmorzem i deixem una bossa de roba per rentar a l'hotel juntament amb una de les maletes per anar més lleugers amb moto.

Tardem unes dues hores per arribar a la primera parada el Pura Ulun Danu Bratan.
Pura Ulun Danu Bratan és el segon temple més gran de l'illa i està dedicat a la deessa de l'aigua Dewi Danu. Està situat sobre el llac Bratan, i és la imatge que apareix als bitllets de 50.000 IRD. Ens passem una bona estona contemplant els diferents temples del complexe.

Continuem el camí cap a Munduk, i passem per l'entrada a un camp de golf on hi ha unes portes tipus temple balinès, ideals per fer-se fotografies. Cobren per fer-se fotos... ens ho pensarem i si de cas de baixada pararem de nou.
Bordegem els Twin Lakes, Danau Buyan & Danau Tamblingan. Ens parem a fer fotografies des d'un dels molts miradors que els locals han anat construint.
Des d'aquest punt toca baixada, el gps ens porta per una carretera molt secundària, quasi sol per motos. Molt bonica i estalviar-nos la molèstia d'estar pendents dels cotxes i camions.
Arribem a Munduk, un petit poble que poca cosa veiem per menjar o fer.... busquem el nostre allotjament entre arrossals, el Yoga Homestay. Ens reben amb molta simpatia, ens ensenyen l'habitació i ens preparen un refrigeri a la terrassa del petit restaurant que tenen.
La mestressa ens pregunta que volem fer, i ens indica les coses que més accessibles hi ha per fer aquesta tarda.
Així que fem un mini caminada a Banyuatis Waterfalls entre arrossars i cases de la gent del poble.

Sopem a l'allotjament, i juguem a cartes fins que anem a dormir. La tirada amb moto ens ha deixat morts.

^Tornar

Dia 12. Munduk, Lovina

Al matí després d'esmorzar ens disposem a anar cap a la costa i després veure uns banys en un temple, però la moto no engega. ups....
No hi ha manera d'arrencar... ens diuen que anem al taller oficial del poble...

Empenyem la moto fins allà i després que truquessin al propietari que ens la va llogar, ens fan un pitstop que ens desmunten la moto i canvien diverses coses. Ho hem de pagar ara i ens ho tornarà a Ubud. En menys de mitja hora ja estem a la carretera de nou...
Arribem a la platja de Lovina i fem platgeta una estona, passegem, i dinem en un restaurant a prop del moll de pescadors. Ens està fent un dia esplèndid.

A la tarda, ens arribem al Air Panas Banjar Hot Spring, un temple amb uns banys termals. Ens passem una bona estona i ens deixa ben relaxats.

Tornem a Munduk per una carretereta secundària amb unes vistes super boniques.
Sopem l'allotjament i directes al llit.

Dia 13. Bali, Ubud

Avui ens acomiadem del Munduk i tornem cap a Ubud.
De camí ens parem a les portes del club de golf Gapura Bali Handara Kosaido i ens fem unes fotografies.

El cel amenaça pluja, i comença a ploure. Ens podem els impermeables i continuem fent via, a veure si podem sortir de la zona que plou.
Una vegada passem un coll, els núvols estan més dispersats i acabem arribant a Ubud amb sol.
Just abans d'arribar, veig un munt de gent en un petit local i aparquem la moto. És un grup de gent tocant música tradicional Balinesa. Estan assajant, però m'encanta!
Passem a recollir la maleta a l'allotjament on havíem estat, i anem a la recerca del nou allotjament, l'Amaya Cottage Ubud, al costat d'on havíem fet el show cooking.
Rodejat d'arrossars, amb piscina i molt acollidor.
Una vegada instal·lats, sortim de compres per Ubud.
Dinem Sushi i continuem comprant un mica més. Passem comptes amb el que ens va llogar la moto i pactem el pickup per l'endemà per anar cap al ferri.
Continuem de compres i comprem entrades per una actuació de dansa tradicional al vespre.
Visitem el temple Pura Dalem Ubud que està al centre, fem un gelat i ens preparem per veure el Kecak dance performance at Pura Puseh temple (Dies i horaris d'actuacions a Ubud).

Ens agrada força i ens ho passem bé...
Estem rendits i anem cap a l'allotjament a dormir.

^Tornar

Dia 14. Camí a Nusa Lembongan

Esmorzem amb vista als arrossars, esperant que ens vinguin a recollir.
Ens vénen a recollir i ens porten on passa el minibús de la companyia de ferris, Ferry - Glory Fast Boats.
El ferri surt de Sanur.
Quan arribem a l'illa Nusa Lembongan, està inclòs el transport fins a l'allotjament, que en el nostre cas és el Putra 7 Cottage
Deixem les coses i anem cap a la Platja, busquem un lloc per dinar i anem a passejar per la llarga platja... fins a la Posta de sol.

Sopem al Bali Eco Deli

Dia 15. Nusa Lembongan

Avui hem contractat un Tour per fer Snorkel en diversos punts entre les illes de Nusa.
Ens comenten abans de començar que degut dels corrents, no podem anar al Manta Point (per intentar veure Manta rays), i que ho substituirem per un altre punt.
Comencem anant al Mangrove Point, on es poden veure: Puffer, angelfish, reef shark, moray eel, barracuda, triggerfish.

Hi ha una mica de corrent, i l'Aida es rasca amb un coral....
Continuem amb una visita ràpida a uns Buddas que hi ha sota l'aigua.
Després al punt Toya Pakeh on es poden veure: Giant trevally, batfish, nudibranch, mantis shrimp, ribbon eels.
i continuem al punt SD on es poden veure: Breaching mola-mola, turtle, clouded moray, triggerfish, lionfish, yellow edge moray, tuna, barracuda.

Quan s'acaba el Tour lloguem una moto a l'allotjament i anem a Dream Beach a dinar. Fem un mica de visita per la costa i creuem el pont a Nusa Ceningan, on anem fent d'investigadors fins a la Secret Beach, Blue Lagoon i acabem fent un Còctel al bar The Sand a la vora del mar veient la posta de sol.

Dia 16. Nusa Penida

Avui fem un Tour a Nusa Penida. Ens passen a recollir per anar a embarcar en una petita embarcació que ens creuarà fins a l'illa de Nusa Penida.
Allí ens espera un conductor que ens farà de guia.
Per unes carreteres plenes de forats, tardem una bona estona en arribar a la primera parada, Kelingking Beach, una de les platges sota un acantalitat més conegudes.

Nosaltres ens la mirem desde dalt. La baixada és perillosa, i la marea está pujant.
Tornem a la "carretera" foradada fins a arribar a Angels Billabong i Broken Beach.

Dinem de camí a Crystal Bay Beach, on fem una remullada i descansem.
Ja des d'aquí tornem a la platja on hem arribat amb l'embarcació i tornem a Nusa Lembongan.
Després de deixar les coses, sortim a veure la posta de sol a la platja, fem un còctel i anem a Sopar a la platja.

Mentre estàvem sopant sobre l’arena de la platja, a les 19.46 el terra es comença a moure, tremola tot, ens quedem petrificats… Un altre terratrèmol.
El primer que pensem és… merda potser hi ha tsunami… ho preguntem al restaurant, i sembla que parlem xino… com si no sabessin que és… La gent continua fent vida normal.
Nosaltres no acabem el sopar i anem cap a l'allotjament, per connectar-nos al wifi i tenir més info. Veiem que ha sigut de magnitud 7 també a Lombok!
Preparem una motxilla amb el més important per si de cas hem de córrer. I mentre l'estem preparant… la caseta de fusta comença a trontollar de nou… sortim ràpidament cap a fora… Nova rèplica de magnitud 6,4 també a Lombok.
Aleshores sí que es comença a sentir més sorolls i gent cridant de pànic. Veiem en algun Tuit que hi ha una alerta de tsunami, però no indica on ni grau. L'Amo de l'Allotjament ens diu que no hi ha alerta per aquesta illa.
Pel petit carrer principal hi ha cua de motos, cotxes, gent caminant cap a la muntanya de l’illa. Nosaltres ho valorem, parlem amb els altres turistes de l'allotjament, i fem un grup per anar cap a la muntanya… Agafem la bossa i ens posem a caminar. Pickups plenes de locals també i van. En algunes tendes que anem passant ens diuen que no hi ha alerta de tsunami, però la riuada de gent continua en sentit muntanya.
A la part alta de la muntanyeta que hi ha a l’illa un munt de turistes i locals esperem una bona estona a veure si ens avisen d’alguna cosa. No hi ha Policia ni ningú que informi. La gent que té dades al mòbil, van revisant les notícies per saber que fer. Cap a les dues de la nit comencem a baixar cap a l'Hotel.
Tenim por que es cancel·lin els ferris per l’endemà, que és quan el tenim reservat… L’Aida no pot dormir, jo sí, però sento com si el llit no pares de moure’s.

Dia 17. Denpasar

Esmorzem mentre esperem el transport cap al ferri. No tenim clar que arribi. Llegim que degut el terratrèmol hi ha caos a les illes Gili i Lombok, i els números de morts no paren de pujar.
Ens passen a buscar y arriba el Ferri sense problemes. Ens esperàvem que la gent voldria marxar de cop i que hi hauria aglomeracions, però res.

Arribem a la platja de Sanur i ens posen un taxi com a transport fins a l'hotel Grandmas Plus Hotel Airport  a prop de l'aeroport i molt correcte.
A la tarda quedem per visitar amb taxi la península de Bukit amb la Saray i el Cristian, amics d’amics que són amics… jeje
Després d’explicar-nos com havíem viscut el terratrèmol… Visitem alguns llocs de la Península com ara: Nusa Dua (Primer el taxista ens va portar en un centre d'esports d’aventura, però després ens porta a la platja dels Ressorts), Pandawa Beach (no prescindible) i acabem veient la posta de sol a Uluwatu (Pura Luhur Uluwatu Temple).

Tornant, parem a sopar Marisc a la zona de Jimbaran, a la Kedongan Beach.

Ens acomiadem de la Saray i el Cristian. Ells els i queda alguna setmana per Indonèsia.
Cap a les 2 de la matinada… el llit torna a moure's! Dura poc però ens desperta i baixem al hall de l'hotel. Hi ha algun turista igual que nosaltres, però no sembla que sigui important.
Tornem a dormir. Ja tenim ganes de marxar. Mirem possibles canvis del vol de tornada.

Dia 18. Denpasar i vol a Jakarta

Al matí, després d’un bon esmorzar a l'hotel, anem al centre de Kuta.
Visitem l’oficina de Qatar Airways per veure les opcions que tenim (cap que ens convenci), de compres de souvenirs i passegem per les tendes i restaurants del centre abans d’anar cap a l’aeroport.
El vol sembla que s'atraçarà 1 hora, però finalment ha sigut mitja hora. Arribem a Jakarta i després d’intentar agafar un Grab sense èxit, agafem un taxi amb el preu fixat.
Ens hem allotjat al Takes Mansion & Hotel que no és res de l'altre mon, però força econòmic.

Dia 19. Jakarta

Aquesta nit no s’ha bellugat el llit…
Esmorzem, fem el check out deixant les bosses a l'hotel, i agafem el Transjakarta Busway fins a l’estació de Kota, al centre antic de Jakarta, on visitem els voltants de la Fatahillah Square.

Tornant fem servir també el Transjakarta fins a la parada de Monas, on visitem el National Museum d'Indonèsia. Està força bé, ens agrada.

Fem temps i anem caminant fins a un cafè per picar alguna cosa.
Agafem un Grab fins a l'aeroport, on sopem i esperem a les 00.50 que surt el nostre vol.