9 de desembre del 2016

Filipines

---  English version ---

El novembre de 2016 he visitant alguns racons de les Filipines, Philippines pels amics. Aquesta ha sigut la meva experiència.

Itinerari
Algunes Fotos

Mapa de la ruta

Manila
Desprès de 17 horetes d'avió des de Barcelona, arribo a Manila.
Des del aeroport faig servir el servei que ofereixen GRAB (un sistema tipus Uber asiàtic).
He reservat un hostel a Makati, Z Hostel (www.zhostel.com) molt acollidor, si no fos pel sorroll del carrer.  Makati és una de les 16 ciutats que componen Gran Manila, és el centre financer de Filipines.
I... tot just arribar al lobby del hostel, hem trobo amb la Núria, una tarragonina molt viatgera i que ens reconeixem al moment! Jo arribo a Filipines i ella torna cap a terres catalanes desprès d'unes setmanes amb unes amigues. Hem passa el parte del que han visitat i del que els ha agradat més...

Pel matí, es diumenge, faig una visita a Intramuros, la zona més antiga de la ciutat i emmurallada, que es va començar a construir l’any 1.590 durant l’època colonial espanyola.
A dins de la zona emmurallada hi han cases colonials, esglésies, la catedral i universitats. Visito el Fort Santiago i el museu sobre José Rizal (Patriota Filipí que va ser executat per les autoritats espanyoles durant l'època colonial i que va provocar la revolta per fer fora els colons espanyols).
Continuo passejant per Rizal Parc i m'arribo a Xina town.

Les ciutats asiàtiques són complexes i almenys a mi n'hi han que m'agraden i ni ha que no. Sense cap mena de lògica evident. Hi han elements, companyies i situacions que et fan agradar o no una ciutat com Manila. Aquest primer contacte amb Manila, ha estat una experiència suau i sencilla. No m'ha atrapat ni molt menys, però el caos per el caos té el seu rotllo.

Decideixo marxar el mateix vespre amb un night bus cap a la zona de la Cordillera, tot i tenir el hostel pagat de Makaki.

El night bus fins a Banaue l'he reservat des del mateix hostel amb la companyia Victory liner (autobusos vells i poc còmodes). Recomanaria una altre companyia de busos bastant més recomanable... la Coda Lines des de la HM terminal (http://www.codalinesph.com/bus-trips/) Autobusos nous i Wifi on board. El que et trobes amb totes les opcions es l'aire acondicionat a tope durant tot el viatge. S'ha d'anar ben preparat per aguantar les 10 hores de trajecte en mode cubito.

Banaue i Batat
Arribo a les 6 del matí a Banaue, esmorzo amb vistes a una vall de terrasses d'arròs esplèndida. Miro opcions per fer amb els altres viatgers que també han arribat amb l'autobús.
Acabo apuntant-me amb uns Polacs que volen visitar els miradors de varies valls de terrasses d'arròs de la zona de Ifugao i Batat.

Amb un Jeepney bastant tronat, vam començar anant a Batat, espectaculars terrasses d'arròs en forma d'amfiteatre que envolten aquest petit poble, aïllat entre les muntanyes. Ens vam arribar a les cascades Tappia desprès d'un descens força bestia. Val la pena arribar-si.

La tranquil·litat que s'hi respira es impressionant, tant com la manera ancestral que mantenen de cuidar la terra, els marges de pedra seca, ....  Tot i que ja han proliferat els allotjaments per turistes (que una mica, trenquen l'encant), encara manté l'escènica que els viatgers tiquismiquis busquem.

Després de visitar la joia de Batat no creia que ja tenia que veure gaire cosa mes... però faltaven les vistes dels arrosals de banaue amb el sol de tarda. Sublim.
Faig nit a Batat per l'endemà anar cap a Sagada. Com que no hi ha gaire cosa a fer descanso i llegeixo una mica.

Pel matí negocio transport fins a Sagada. No es fàcil treure tota la informació de les opcions que hi ha de transport. Recomano preguntar en varis llocs i al punt de turisme de la plaça (l'única que hi ha).
Finalment aprofito el trajecte amb un grup que va de visita de dia a Sagada.

Sagada

Arribo a Sagada desprès d'un trajecte amb unes vistes espectaculars per les valls plenes de raconets encisadors ascendint fins als 1500metres .
Sagada es un poble turístic de muntanya amb restaurants, allotjaments, tours i activitats per avorrir.
Sense buscar gaire, hem quedo al George Guest House i amb un Eslovè i un grup de filipines visitem els nínxols penjants del Vall de Echo, el riu subterrani, una petita cascada amb bany inclòs i pel matí següent una "No sortida de sol"... més que ennuvolat...plovent.

M'ha agradat força Sagada, i m'hagués agradat tenir més informació per fer alguna excursió .

Per la tarda del dia següent agafo un autobús (Coda Lines) fins a Manila.

A les 2:30 arribo a Manila i directe cap a l'aeroport.... i m'equivoco de terminal... però tinc unes quantes hores de marge per canviar de terminal..... l'avió surt a les 9 del matí cap a Puerto Princesa (Illa de Palawan).

Puerto Princesa

Caminant des del Aeroport m'apropo a l'allotjament Casa Linda Inn, un petit oasis dins de Puerto Princesa.
Dormo.....i per la tarda dono un passeig per el centre de la ciutat. I relax.

Al dia següent, faig una excursió amb barca visitant 3 illes de  Honda bay, Starfish Island, Cowrie Island i Lu-Li Island.
Un pèl turisticada, però esta be per fer un primer contacte amb la platja.

Sopo amb un parell de bascos, els Robertos.., que vaig conèixer a Manaue i hem vaig creuar de nou a Sagada.  Per casualitat també s'allotgen a Casa Linda.

L'endemà viatjo fins al Nido amb una Van, 4 hores i mitja sota la pluja.

El nido

La infraestructura turística està en constant creixement a El Nido, no falten restaurants, hotels, pensions, ressorts...

Tot i la massificació, es tampoc es molt agobiant, i pot arribar a ser molt agradable.

M'allotjo a Ogie’s Beach Pension, una pensió a primera línia de la platja. Senzilla, còmode i amb un espai comú amb unes vistes de la bahia molt xules.

A mitja tarda acaba de ploure i surto a passejar fins al cementiri i inspecciono el poble.

Conec a la Blanca de Zaragoza i que porta unes setmanes a El nido. Vaig a sopar amb ella i unes amigues seves.

L'endemà faig el tour A d'illes de l'arxipèlag de bacuit. Es visita la Small Lagoon, la Big Lagoon, la Secret Lagoon, les costes de l'illa de Simizu i abans de tornar a El Nido, la platja d'Entulala.
Espectacular.

Ho celebro sortint a sopar i anant a prendre algu amb les amigues de la Blanca.

El matí següent faig el tour C, que comença per l'illa Helicòpter, Matinloc, la Secret Beach, i la Star Beach.

L'endemà pel matí, llogo una Moto (400php) i m'arribo a la platja de Nacpan, on pujo a un mirador i faig una mica el llangardaix...

Des d'allí, continuo cap al nord fins a Bucana, on agafo una pista fins a la platja Duli, que queda una mica penjada. Tornant, paro al poble pescador de Bucana.
Per no tornar pel mateix lloc, continuo la carretera (amb trams sense asfaltar) fins a  San Fernando i Sibaltan, on dino un adobo de pollastre a un dels petits ressorts que hi ha a la platja. Solitari i molt agradable.

L'últim tram fins a tancar el cercle es fa dur, tot camí sense asfaltar i amb forçes bonys.

Passo de llarg El Nido i vaig a veure la Platja las Cabañas, abans d'anar al Republik bar a veure la posta de sol. Unes vistes Brutals!

Per despedir-me de El Nido, vaig a Sopar una sopa de noodles al Beef Stew and Grill i al concert de reagge del Pukkas bar.

Port Barton
Tranquil·litat absoluta. Arribo a Port Barton al migdia. Començo la recerca d'allotjament cap a la dreta de la platja... Green views resort es la que hem fa mes patxoca. 1200php sense regatejar. Cap a l'esquerra, hi ha mes opcions econòmiques, però les postes de sol son a la dreta....

Dino al Gayacan, un restaurant de menjar local de Port Barton, un peix amb curri boníssim.

Per la tarda relax. Llegeixo, passejo, platja,... Cerveseta mirant la posta de sol i soparet al resort.

L'endemà faig un tour de visita d'illes i zones per fer snorkel. Al nivell de les del nido... Per no dir millors.

Sopo al Gayatan una caldereta i descanso.

L'endemà esmorzo i faig un tomb pel poble. Està tapadot i tinc un bus cap a Puerto Princesa a la 1.

A Puerto Princesa m'allotjo de nou a Casa Linda Inn

L'endemà agafo vol cap a Cebú. I directament des del aeroport de Cebú taxi fins al Terminal de Ferris per agafar-ne un cap a Taglibaran.

Taglibaran

El ferri solament tarda 2,5h. Ja soc a Bohol island. Vaig a Alona beach, que es troba a 20km, a l'illa de panglao.

M'allotjo a Alona Bamboo House que he trobat buscant un altre allotjament. I hem retrobo per casualitat als Robertos de Bilbao!  Grata coincidència!
Anem a sopar i prendre alguna cosa.

L'endemà al matí llogo una moto juntament amb els Robertos i vaig a recórrer l'illa de Bohol. 250km en un dia... no està malament! Chocolate Hills, Tarsiers, ponts de bamboo de Sipatán i observació de cuques de llum,

Pel matí, hem anat a preguntar per fer el refresh del certificat PADI (per poder bussejar) que tinc. Vull provar-ho aquí hi ha l'illa de Balicasag.

Hem escollit Bohol Divers Club Dive Center, que ho porten una parella de Madrid molt agradables, la Sara i el Pelayo. 100% recomenable!
La Sara ens fa el curs de refresh i fem 2 immersions el primer dia per panglao.

Lo que es veu sota l'aigua es espectacular!
Per la nit, del no res, el Pelayo i la Sara munten una barbacoa a la platja que acabem sent una bona colla. Ens ajuntem David, Paula, Maria, Judith, els Robertos, Paula, Silvia, Susana, Bea...

L'endemà pel matí anem en barca fins a Balicasag a fer 2 immersions. Imprescindible!
Tornem del barca emocionats.

Amb els que ens vam ajuntar a la barbacoa organitzem un barca per anar a Siquijor des d'Alona beach, per no haver d'anar a Taglibaran a agafar el ferry.

O sigui pel matí següent, ens despedim de la Sara i el Pelayo, i cap al mar.

Siquijor

A Siquijor el barca ens deix a 100 metros de la costa.... i tenim que caminar amb les maletes al cap i aigua fins la cintura... Ens han deixat al mig de la carretera que voreja l'illa.
Amb 3 Tricicles, ens encabim fins a un allotjament que ens han recomanat, Casa Miranda.

Anem a buscar un tricicle per llogar per l'endemà. Veiem la posta de sol i sopem en un restaurant força bé.

Tornant, sentim musica i veiem molts cotxes i motos.. Treiem el cap i ens inviten a passar.
Festa d'aniversari de 50 anys del cura de Siquijor...
Bufet, beguda pastissos, orquestra i karaoke!

L'endemà amb motos i el tricicle, anem a veure les cascades de Lugnason falls i Kawasan falls, la Salagdoong Beach i donem la volta a l'illa.

Al matí següent anem en motos a les coves de Cantabon. Brutals! A més el poble es molt autèntic.

Provem un pa de coco espectacular!
La resta de dia estem donant tombs per l'interior de l'illa amb la moto.

M'apunto a anar a Apo island un dia abans del que havia pensat amb els Robertos.
Tricicle fins al ferry, ferry de siquijor fins a Dumangete, tricicle fins a l'estació de Ceres busos, i bus fins a Malatapay. Aleshores, ferry fins a Apo.

Apo
Apo es una illa molt petita, amb un poblet d'antics pescadors (ara reconvertits en vigilants de la vida marina i transportistes de turistes), alguna platja, 2 llacunes, un faro, moltes moltes tortugues i molt de coral.

Fent snorkel des de la platja nado envoltat de coral i tortugues verdes.

Hem quedo 3 nits a Apo. Faig 3 immersions, snorkel i platja.

Hem costa marxar, però Dumaguete m'espera.

Dumaguete
La primera nit a Dumagete quedo per sopar amb la tropa de catalanes que vam anar a Siquijor.
L'endemà llogo una moto i m'arribo a els Twin Lakes i Bais.

Per la tarda faig una volta per la ciutat i surto a sopar pel centre.

Tagaytay

Volo a Manila a primera hora del mati.
Quant torno a Manila des de Dumaguete, Agafo un autobús fins a Tagaytay, per fer nit amb vistes al volcà Taal per despedir-me de Filipines.

A mig matí torno a agafar un autobús fins a Manila.

I així s'acaba el primer contacte amb Filipines. Crec que n'hi haurà més!